Statystyczne dziecko regularnie ma objawy „braku pewności siebie” i tu nie chodzi nam o niepewność wywołaną nową sytuacja, wyzwaniem czy stresem związanym z rywalizacją. Bardzo często spotykam się z dzieciakami, co po prostu źle o sobie myślą, źle się ze sobą czują i mają problem z akceptacją, że po prostu „taki jestem”. Jako dziecko byłam porównywana do innych, a z czasem sama się porównywałam. Musiałam mieć dobre stopnie, bo inaczej miałam poczucie, że jestem gorsza. Wysoko rozwinięta empatia, pozwoliła mi się, jeszcze przed liceum, otrząsnąć z tej pętli niskiej samooceny i pewnie, dlatego piszę to tu i teraz, a Ty to czytasz. Czym więc jest ta „pewność siebie”? To wcale nie musi być przebojowość, bycie głośnym i rozrywkowym. To może być ta ważna umiejętność „odpuszczania” w odpowiednim momencie, bez zadręczania się, zdolność oceny „czy to mój problem”. Pewność siebie to również świadomość swojej wartości, to jest to wszystko, co sprawia, że bez problemu przechodzi Ci przez gardło „jestem, jaki jestem i dobrze mi z tym”. Temat Pewności siebie nie zostałby wyczerpany w pracy doktoranckiej, dlatego dzisiaj opisze Ci historię pewnej książki i kropki.
Gdy powstała książka o kropce, która odmieniła świat Vashti, małej dziewczynki, autor nie pomyślałby, że poruszy mnóstwo ludzi na całym świecie. Historia bardzo prosta i piękna. Mała Vashti nie wierzyła w swoje możliwości i w siebie. Na zajęciach z plastyki siedziała poirytowana, że każą jej robić coś, czego nie potrafi. Szczęście, że trafiła do klasy bardzo wyrozumiałej i cierpliwej nauczycielki, która motywowała dziewczynkę hasłem „Postaw znaczek, a zobaczysz, dokąd cię przeniesie”. Mała Vashti jednak irytowała się jeszcze bardziej i chcąc jak najszybciej opuścić klasę namalowała, na odczepne, kropkę, na co nauczycielka poprosiła o podpisanie dzieła. Kolejnego dnia jej obrazek oprawiony w ramkę wisiał w centralnym miejscu klasy, tak, aby każdy mógł go podziwiać. Vashti pomyślała, że gdyby się postarała mogłaby stworzyć coś lepszego i tak zaczęła rysować małe, duże, kolorowe kropki. Mieszała kolory, tworzyła setki kropek w różnych zestawieniach, co w konsekwencji znalazło odzew w jej otoczeniu. Nie zdradzając, co dalej chciałabym, abyś rodzicu w tym momencie wstał i przekazał „dobre” słowo swojemu dziecku, pochwalił, podziękował lub okazał wdzięczność…
Ta historia pokazuje, jak niewiele czasem trzeba, aby kogoś uszczęśliwić i dać na tyle wiary, by zmieniać świat czy po prostu siebie. Od 5 lat dokładnie 15 września, obchodzi się International Dot Day, czyli po prostu „Dzień Kropki”. Tego dnia nauczyciele, bibliotekarze, pracownicy kultury, artyści czy po prostu miłośnicy dobrej aury organizują eventy, zajęcia kreatywne. Z tej okazji Mini Brain Academy też chce świętować i dlatego chcemy zaproponować Tobie, aby zmotywować pociechę do stworzenia pracy z motywem „kropki”. Wrzuć zdjęcie w komentarzu na portalu społecznościowym, wyślij do nas list, przynieś pracę do naszej placówki do 15.09 włącznie. Spośród wszystkich prac dowolną techniką wybierzemy 4 zwycięzców: